NIP: 728-26-29-295
REGON: 100243656
KRS: 0000262996
Lokalna Strategia Rozwoju:
buton-link
I. Charakterystyka lokalnej grupy działania (LGD) jako jednostki odpowiedzialnej za realizację lokalnej strategii rozwoju (LSR):

I.2 Opis procesu budowania partnerstwa

- Dorobek Partnerstwa, jako grupy stanowiącej nową, wyższą jakość, niż suma działań podejmowanych przez poszczególne gminy, wynika z faktu uczestnictwa  we wspólnym  projekcie pt: Andrespol i Nowosolna czyli wspólna inicjatywa na rzecz integracji społecznej, rozwoju i promocji podmiejskiego stylu życia”, realizowanym w ramach Schematu I Pilotażowego Programu Leader +° . Przystąpienie do tego Programu w październiku 2005 stało się  pretekstem do rozmów o partnerstwie i  do wspólnego podejmowania różnych inicjatyw, które wynikały z projektu i stanowiły zaczątek budowania partnerstwa. Powyższy projekt był realizowany w II etapach i oto co dzięki niemu osiągnięto: Gmina Andrespol, jako Beneficjent, była organizatorem następujących przedsięwzięć o charakterze szkoleniowym:

  1. Szkolenie ogólne dotyczące zasad realizacji Pilotażowego Programu Leader + dla środowiska opiniotwórczego: nauczycieli, oraz pracowników samorządowych  połączone z wizytą szkoleniowa na terenie działania innego partnerstwa (45 osób) z udziałem moderatora
    i animatorów lokalnych inicjatyw.
  2. Wyjazdowe warsztaty informacyno-szkoleniowe dla  grupy lokalnych liderów (ok. 25 osób) z udziałem szkoleniowca i moderatora.  Po powrocie, osoby przeszkolone zorganizowały  na swoim terenie min. 12 spotkań wiejskich przekazując lokalnej społeczności zdobytą wiedzę i doświadczenie (w ramach udziału własnego beneficjenta); Rekrutacja na szkolenie wyjazdowe była otwarta dla wszystkich a wybór kandydatów odbył się  wg. ustalonych i udokumentowanych  kryteriów.  
  3. Szkolenie ogólne na temat idei Pilotażowego Programu Leader +  dla mieszkańców i przedsiębiorców (dwa jednodniowe seminaria dla ok. 100 osób) z udziałem moderatora.
  4. Szkolenia dotyczące programu Leader + , wraz z cyklem szkoleń tematycznych (warsztaty komputerowe 100 godzin kursu dla 15 osób z wykorzystaniem  informatycznej pomocy eksperckiej) adresowanych do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz do rolników  (odbyły się 4 szkolenia ogólne dla ok. 200 osób) również z udziałem doradców zawodowych i specjalistów w zakresie doradztwa dla osób chcących założyć własną działalność gospodarczą.
Zrealizowano dwa  szkolenia dla członków  LGD z udziałem moderatorów. Pierwsze z nich dotyczyło możliwości rozwoju turystyki w okolicach Łodzi, na tle walorów przyrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem obszaru LGD. Drugie szkolenie dotyczyło prawnych aspektów powołania LGD oraz pracy nad skonstruowaniem Statutu Stowarzyszenia przy wsparciu doradczym radcy prawnego. Ponadto przeprowadzono 4 warsztaty szkoleniowe  poświęcone pracom nad tworzeniem Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich (ZSROW)
z udziałem szkoleniowca – moderatora z Fundacji Zielona Akcja.  Proces tworzenia Strategii prowadzony był metodą uspołecznioną przy udziale przedstawicieli samorządów, organizacji pozarządowych, przedsiębiorców oraz instytucji i mediów. Nad dokumentem pracowali lokalni liderzy. Zadbano również o uczestnictwo w procesie aktorów ze wszystkich trzech sektorów – społecznego, gospodarczego i publicznego. Prace rozpoczęły się w zasadzie już
w październiku 2005r.,
kiedy to grupa aktywistów miała okazje spotkać się podczas pierwszych warsztatów wyjazdowych, których celem było zapoznanie uczestników z dorobkiem innego partnerstwa, ale też zainicjowanie debaty na temat wizji rozwoju partnerskich gmin. W listopadzie i  grudniu 2005 r. na terenie dwóch gmin Andrespol i Nowosolna zostały przeprowadzone badanie socjologiczne (Brójce przystąpiły do partnerstwa w późniejszym okresie), celem którego było zebranie opinii mieszkańców na temat jakości życia na tym obszarze, słabych i mocnych stron  miejscowości, najpilniejszych problemów, a także określenie wizji rozwoju partnerskich miejscowości. Badanie zostało zatytułowane „Marzenia mieszkańców gmin Andrespol i Nowosolna”. Przebadana próba liczyła prawie 600 osób. Ankietę samozwrotną mieli okazję wypełnić nie tylko pełnoletni mieszkańcy gmin, ale również młodzież. Ze względu na rolę młodzieży w rozwoju obszarów wiejskich, a zwłaszcza zachowaniu ich dziedzictwa kulturowego starano się uchwycić również ich punkt widzenia. Wnioski z badań  były punktem wyjścia do prac nad ZSROW. Podstawową metodą wykorzystaną do tworzenia Strategii były szkolenie i warsztaty prowadzone w  marcu 2006 r. Uczestnicy pracowali na sesjach plenerowych oraz w grupach roboczych na każdym etapie opracowania Strategii. Podjęto szereg działań o charakterze promocyjno-informacyjnym. O postępach w realizacji projektu i podejmowanych inicjatywach na bieżąco informowała, staraniem beneficjenta, prasa lokalna (Ekspres ilustrowany - dodatek sobotnio-niedzielny dla mieszkańców powiatu Łódzkiego Wschodniego). Poza tym, w prasie lokalnej (Na Wzniesieniach) zamieszczono wkładkę informującą mieszkańców, o postępach związanych  z  tworzeniem LGD i ZSROW. Partycypacja społeczna przy tworzeniu ZSROW wyrażała się między innymi w poprzez udział mieszkańców w ankiecie socjologicznej, diagnozująca poziom zadowolenia z życia na tym terenie wraz z zebraniem propozycji co do kierunków priorytetowych celów w nowo tworzącej się  strategii społeczno – gospodarczego rozwoju dla  gmin objętych projektem. Metodologiczne opracowanie wyników badań zostało wykonane przez eksperta socjologa a  ich publikacja znalazła się w lokalnej prasie.
Realizacja projektu, przyczyniła się do podniesienia świadomości społecznej na temat możliwości wywierania realnego wpływu na kształtowanie polityki prorozwojowej swojego regionu wśród mieszkańców, a w konsekwencji do wypracowania inicjatyw temu służących tj. zawiązania LGD i przyjęcia zatwierdzonej  przez Beneficjenta ZSROW. W ramach pracy nad strategią posiłkowano się  pomocą ekspercką w celu  przygotowania niezbędnych  analiz, diagnoz  i ekspertyz niezbędnych  dla ZSROW. Realizacji zadań w niej zawartych podjęło się nowoutworzone Stowarzyszenie nazwie „Porozumienie Andrespol – Nowosolna”, w ramach jego zadań statutowych. W  ostatniej fazie realizacji projektu przyłączono do struktur LGD sąsiednią gminę Brójce (w ramach jej udziału własnego).  Tym samym Stowarzyszenie otrzymało nową nazwę: Stowarzyszenie Twórczej Edukacji i Rozwoju „Ster” mając w swoich kompetencjach realizację zadań wynikających ze strategii.  Stowarzyszenie STER wystąpiło z wnioskiem o dofinansowanie projektu pt: „LGD STER-em rozwoju lokalnego dla gmin Andrespol, Brójce, Nowosolna”, w ramach Schematu II PPL+ .  W 2008 roku skład LGD został poszerzony o sąsiadująca z gminą Brójce - gminą Rokiciny.


             ° Podczas ostatniej dekady sposoby wsparcia rozwoju na obszarach wiejskich Unii Europejskiej przybrały wyraźnie nowy kierunek, wykorzystując lokalne zaangażowanie oraz kładąc nacisk na kreowanie nowych sposobów współpracy. Jednym z efektów tych zmian był Program LEADER, którego głównym zadaniem było inicjowanie społecznej aktywności mieszkańców wsi. W Polsce LEADER wdrażany jest jako Działanie 2.7 Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich” pn. Pilotażowy Program Leader+.Realizacja tego działania miała przygotować społeczności wiejskie do wdrażania podejścia LEADER poprzez tworzenie Zintegrowanych Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich (ZSROW), budowanie Lokalnych Grup Działania (LGD) oraz podejmowanie przez nie działań na rzecz rozwoju i promocji regionu.
                LEADER to oddolne podejście do rozwoju obszarów wiejskich, polegające na opracowaniu przez lokalną społeczność wiejską lokalnej strategii rozwoju obszaru oraz realizacji wynikających z niej innowacyjnych projektów łączących zasoby (ludzkie, naturalne, kulturowe itp.), wiedzę i umiejętności przedstawicieli 3 sektorów: publicznego, gospodarczego    i społecznego. Przedstawiciele ci tworzą partnerstwo trójsektorowe, czyli tzw. Lokalną Grupę Działania, która samodzielnie wybiera projekty, a ich realizacja przyczynia się do osiągnięcia celów wspólnie opracowanej strategii. Takie podejście wzmacnia spójność podejmowania lokalnie decyzji, podnosi jakość zarządzania i przyczynia się do wzmocnienia kapitału społecznego w społecznościach wiejskich a także skłania do stosowania innowacyjnych rozwiązań w zakresie rozwoju regionu.

 

buton-link
buton-link
buton-link
buton-link
buton-link
buton-link
Gmina Rokiciny
Gmina Brójce
Gmina Nowosolna